e-Learning Support
Seminar: 08-29-FEM-3 [Einführung in die Mathematik in den Sozialwissenschaften] - Details

Seminar: 08-29-FEM-3 [Einführung in die Mathematik in den Sozialwissenschaften] - Details

You are not logged into Stud.IP.

General information

Course name Seminar: 08-29-FEM-3 [Einführung in die Mathematik in den Sozialwissenschaften]
Subtitle
Course number 08-29-FEM-3
Semester SoSe 2025
Current number of participants 18
expected number of participants 20
Home institute Soziologie
Courses type Seminar in category Teaching
First date Monday, 07.04.2025 14:00 - 16:00, Room: UNICOM 3.3390 (SOCIUM - Mary-Somerville-Str. 3)
Type/Form
Englischsprachige Veranstaltung Ja
Anzahl ältere Erwachsene nein
ECTS points 6

Module assignments

Comment/Description

Knowledge of algebra and calculus is increasingly crucial in social sciences. This introductory course aims to provide students the necessary tools to understand future quantitative methods courses. The course emulates high-school level mathematics with a strong focus on real-life social science questions, giving an overview on why such common questions need a mathematics background. Therefore, students will learn basic algebra and calculus through solving social science examples or real-life questions. The course will be divided into five blocks, from basic mathematic notions to an introduction of derivatives and matrices. For a guide, the course structure will be similar to the book ‘A mathematics course for political and social research’ (Moore and Siegel, 2013).

###

Einführung in die Mathematik für Sozialwissenschaftler*innen
Kenntnisse in Algebra und Integralrechnung werden in den Sozialwissenschaften immer wichtiger. Dieser Einführungskurs zielt darauf ab, den Studierenden die notwendigen Werkzeuge zu vermitteln, um zukünftige Kurse zu quantitativen Methoden besser zu verstehen. Der Kurs orientiert sich an Mathematik auf gymnasialer Ebene, mit einem starken Fokus auf realitätsnahe Fragen der Sozialwissenschaften, um einen Überblick über die Gründe zu geben, warum solche alltäglichen Fragen ein mathematisches Hintergrundwissen erfordern. Daher erlernen die Studierenden grundlegende Algebra und Integralrechnung durch die Lösung von Beispielen oder Forschungsfragen der Sozialwissenschaften. Der Kurs wird in fünf Blöcke unterteilt, von grundlegenden mathematischen Begriffen bis hin zu einer Einführung in Ableitungen und Matrizen. Die Struktur des Kurses orientiert sich dabei am Lehrbuch ‘A mathematics course for political and social research’ (Moore und Siegel, 2013)."

Registration mode

After enrolment, participants will manually be selected.

Potential participants are given additional information before enroling to the course.